spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

פרוייקטים


עכו העתיקה
מרכז המסדר ההוספיטלרי בעכו העתיקה
עבודות שימור באולם האומנות
שם המזמיןהחברה לפיתוח עכו העתיקה בע"מ
 
מנהלת הפרויקט: אסתר רונן
 
מהנדס הפרויקט: אינג' יעקב שפר
 
ביצוע קמרונות בטון: אבנר גלעד שימור ושחזור מבנים בע"מ
 
תכנון אדריכלי: ארכ' ארי אברהמי
 
תכנון השימור: ארכ' ערן מרדכוביץ
 
ראשי צוותי שימור: ואדים צייטלין, ג'וני פטרסון
 
 
 
אולם האומנות הוא אחד המבנים החשובים והגדולים במרכז ההוספיטלרי (המצודה). הוא נבנה במאות ה- 12 וה - 13. האולם מתאפיין בתכנון מודולרי. מידותיו 32.2 X  45.5 מ', והוא עשוי ממערכת של 24 קמרונות צלב, השעונים על אומנות מסיביות. מידותיו של כל קמרון כ- 8 X   8 מ' וגובהו גם כ- 8 מ'. טכנולוגיית הבנייה המקורית אפשרה יצירה של חלל גדול מאוד, פתוח ורציף. האולם נבנה מאבן כורכר מסותתת, חומר המליטה ששימש בין אבני הבנייה ובליבת האומנות והקירות, הוכן על בסיס סיד ותוספות אפר, צדפים, אבן גיר וכורכר. קמרונות האולם היו מטויחים, ואילו הקירות היו כנראה חשופים.
 
תפקידו של האולם במערך המרכז ההוספיטלרי עדיין אינו ברור: ייתכן, שהיה אולם שינה (דורמטוריום), או משכנו של חיל מצב.
 
האולם נחשף ברובו עד ראשית שנות האלפיים. מצב התפוררות קשה ותהליך החשיפה הארכאולוגי חייבו בעבר התערבויות הנדסיות ושימוריות מסיביות, שנועדו למנוע קריסה של חלקיו שעדיין עמדו, ובעיקר את התמוטטות המבנים העות'מאניים שנבנו מעל האולם הצלבני, המשמשים היום את מוזאון אסירי המחתרות.
 
עם השנים הפך האולם בשל מורכבותו לזירת התנסות ולימוד של גישות, שיטות ותהליכי שימור. פעולות אלו הותירו את חותמן על מראהו של האולם, וקריאתו כמכלול אדריכלי אחיד נחלשה מאוד.     
 
לפני כשנתיים החל פרויקט לפיתוח תיירותי נוסף במרכז ההוספיטלרי, והפיכתו למוקד ביקור חווייתי, שעניינו העיקרי הוא עכו בתקופה הצלבנית. בפרויקט זה הוגדרו פעולות הנדסיות ושימוריות שנועדו להסיר סכנה, להסדיר מערכות תשתית נדרשות ולטפל בשימור החללים שבהם תתרחש החוויה התיירותית.
 
פעולות השימור העיקריות שהוגדרו בעבור אולם האומנות כללו:
 
1.     חיזוקן של אומנות השדה.
 
2.     שחזור קמרונות בחלקו הדרומי של האולם.
 
3.     השלמת שחזור החזית המערבית של האולם.
 
4.     שימור שרידים מהתקופה ההלניסטית, הקדומים לזמן בניית האולם ההוספיטלרי.
 
אומנות השדה:
 
מבנה האומנה המקורית כולל את בסיס האומנה, גזע האומנה (1.80  X 1.80 מ'), שורת הקרניז הבולטת ממישור האומנה, (שעליה נסמכת הקשת של צלב הקמרון) ועקב הקמרון, המורכב משלוש שורות אבן שבבסיס רדיוס הקמרון.
 
רבות מאומנות השדה ששרדו, נעטפו בתבנית בטון ופלדה כדי למנוע קריסתן. בחלק מהן, נותרו שורות אבן חשופות. חלק מאבנים אלו נסדקו או התפוררו, התהליך הואץ עם חשיפת האולם, והן הגיעו למצב שבו נוצרה סכנה ליציבות האומנה וקמרונות האבן המקוריים שמעליה.
 
מתוך רצון לשמור על הבנייה המקורית באבן ככל האפשר, הוחלט להחליף רק את האבנים הפינתיות ואת אלו שנשחקו לעומק רב. תחילה תועדו כל שורות האבן החשופות, ונעשה ניתוח של גודל, צורה ומיקום האבן בהתאם למישור האומנה המקורי. לפי ניתוח זה, סותתו האבנים החדשות והוכנסו למקומן.
 
באחת האומנות נוצר צורך להחליף גם את שורת הקרניז כולה, דבר שהצריך סיתות ידני של הפרופיל המאפיין את אבני הקרניז השונות.
 
שחזור קמרונות
 
לפני תחילת הפרויקט הנוכחי היו לתקרת הקמרונות של האולם , שלושה מופעים שונים, וזאת כתוצאה מהרס בתקופות שונות. בחלקו המרכזי של האולם נשתמרו קמרונות אבן מקוריים. בחלקו הצפוני של האולםהתרחשה התמוטטות של קמרון במהלך החפירה של שנות ה-90. הפתרון שיושם אז היה יציקה של קמרונות בבטון, והם נצבעו בשלב מאוחר יותר.
 
בחלקו הדרומי של האולם לא השתמרו הקמרונות, ובו נוצקו אומנות בטון ובאופן חלקי גם תקרת בטון שטוחה. מטרת ההתערבות הייתה להשיב למבנה את הסכמה הסטטית שלו, ובכך למנוע את המשך תהליכי ההרס שאפיינו אותו.
 
בהתערבות הנוכחית נדרשנו לייצר קריאת חלל ברורה יותר של האולם ולמתן את המופעים השונים, שנוצרו כתוצאה מהתערבויות הנדסיות ושימוריות, שהיו נכונות לשעתן, אך לא העניקו לאולם את החזות האופטימלית.
 
מתוך תפיסה זו הוחלט על שחזור הנפח של הקמרונות החסרים, להוציא שני קמרונות וחצי בפינה הדרום מזרחית, שנותרו פתוחים מתוך כוונה להותיר זכר להיסטוריה המבנית, השימורית וההנדסית של האולם. לאחר דיונים רבים הוחלט, כי בניית הקמרונות תבוצע בבטון, במתווה הגאומטרי המקורי שלהם. לצורך ההשענה הקונסטרוקטיבית של הקמרונות המודרניים, שוחזרו שתיים מאומנות הקיר הדרומי באבן, עד גובה עקב הקמרון. יציקת הקמרונות הייתה אתגר שימורי והנדסי בשל הגאומטריה האי רגולרית, החיבורים בין המקורי לחדש והצורך ליצור תמיכה לקמרונות החדשים על מרכיבי המבנה הקיים. בסיומו של התהליך הושגה מטרתו העיקרית, וכיום יש אחידות רבה בין האזורים שבהם שוחזרו קמרונות, והשפה הגאומטרית המקורית של האולם ברורה יותר.
 
השלמת שחזור החזית המערבית של האולם
 
בציורו המפורסם של דה ברוין משנת 1679 נראות החצר והחזית המערבית של האולם. כאשר נחשפה החזית בחפירות שנות ה-90 זוהה המבנה שבציור. עם חשיפת האולם והחצר במלואם, שוחזרה הקשת ההרוסה, ותחתיה עומדים שרידי קיר המילואה הצלבני, כתשעה נדבכים של קיר דו-פני וליבה העשויה חומר מליטה ושברי אבנים.
 
השלמת המילואה והחלון שבה נועדה למתן את ה"רעש" הסגנוני שאפיין את מצב האולם, וכן לשפר את התאורה ואת תנאי האקלים שבו.
 
בשלב ראשון נלמדה הגאומטריה המיוחדת והמורכבת של החלון, שיפועי ספיו השונים ודרך הרכבתו המקורית – וזאת על פי החלונות הזהים ששרדו בחזית זו (חלקם שומר ושוחזר בעבר).
 
בשלב השני נבדק נושא השענת האבנים החדשות על הקיר הקיים, והוחלט להחליף חלק מן האבנים המקוריות כדי לאפשר תמיכה מספקת למילואה החדשה ולאבני החלון.
 
בשלב הבא, באמצעות מודל תלת ממדי דיגיטלי, אופיינו הגאומטריה הייחודית של כל אבן ומדותיה, יותר מ-70 אבנים בסך הכול. בהתאם לכך,ספק האבן העביר את האבנים לאתר ברמת דיוק גבוהה שדרשה מחוליית השימור התאמות מינימליות בלבד בזמן בניית הקיר. הבנייה כללה החלפת אבנים שחוקות מתחת לסף החלון, בניית המילואה ומילוי ליבת הקיר ולבסוף הנחת אבן המשקוף העליון שאורכה יתר מ- 1.50 מ'.
 
עם סיום הבנייה והתקנת הסורג הואר האולם, כפי שתוכנן בקפידה לפני 800 שנה.
 
שימור שרידים מהתקופה ההלניסטית
 
בשנת 2006 , בעת חפירה ברצפת האולם לצורך הכשרת חלל תת קרקעי לתשתיות, התגלו שרידי מבנים מוקדמים לתקופה הצלבנית. אלו תוארכו לתקופה ההלינסטית (מאה 2 לפנה"ס). חשיבותם של השרידים בהיותם עדות לראשית ההתיישבות בחצי האי עכו, כיוון שהם מציגים טכנולוגיות בנייה פיניקיות אופייניות ובשל היותם תחילתו של רצף בינוי מתקופה זו ועד ימינו.
 
בין הממצאים ההלניסטיים המעניינים : מילואה העשויה פסולת סיתות ובתוכה בליסטרת אבן, אומנות פתח וקירות מסד של מבנים. שרידי הקירות, המבוססים על הסלע ובנויים בשיטת ארגזים – אבני גזית וביניהן מילוי של אבני גוויל – האופיינית לבנייה הפיניקית.
 
פעולות השימור כללו ייצוב חתכי אדמה שנוצרו בחפירה, ייצוב הקירות הפיניקיים ובסיסי האומנות הצלבניות שחדרו דרך השכבות הקדומות עד סלע האם.
 
סביב בור החפירה המציג את הממצאים ההלינסטיים נבנה מעבר אליפטי ומעקה, המאפשר לקהל הצצה אל נדבך זה בעברה של עכו.
 
 
 
ערן מרדכוביץ
 
-------------------------
אפריל 2013
------------------------- 

> להורדת קובץ המאמר


לצפייה באיורים לחץ על כותרת האיור
1. אולם האומנות, מבט כללי לדרום מזרח. צילום: יעל פורמן־נעמן

2. תחריט 1679, דה ברוין

3. אומנה בקיר הדרומי, לפני שימור ולאחריו. צילום: אדר' ערן מורדכוביץ

4. התקנת אבני הקרניז באומנה

5. מודל תלת מימדי של חלון במילואת הקיר המערבי

6. תצוגה של שרידים הלניסטיים באולם


פרוייקטים נוספים באתר / בעיר
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור באולם האוכל, ה"קריפטה", 2003
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור באולם האומנות ("גרנד מוניר")
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור באולמות 7 ו- 8, 2003
 המרכז ההוספיטלרי - שימור שרידי טיח צלבני ברחוב הדרומי, 2003
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור בשנת 2003
 חמאם אל-פאשה - פעולת 'עזרה ראשונה', שימור ושחזור
 חומת היבשה המזרחית - שימור תאי המשמר
 חמאם אל-פאשה - שימור מזרקה
 המרכז הבינלאומי לשימור ע"ש העיר רומא - שימור המבנה ושיקומו


site built by tetitu
 קרדיט