spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

פרוייקטים


עכו העתיקה
חמאם אל-פאשה
פעולת 'עזרה ראשונה', שימור ושחזור
שם המזמיןהחברה לפיתוח עכו העתיקה בע"מ
משך2003
כתובתגוש: 18012, חלקה 80
מבצעים אורית סופר
יותם כרמל
 
חמאם אל-פשה ממוקם בצפון-מזרח העיר והוא חלק אינטגרלי משרשרת של  מבני ציבור חשובים בעיר. ממזרח לו נמצא מבנה הסראייה ואחריו המסגד הגדול ('מסגד אל ג'זאר'), מצפון -  המצודה והכלא, ומדרום-מזרח - הבזאר התורכי.
המבנה הוקם על ידי השליט אחמד ג'זאר אל-פאשה בשנת 1781, ככל הנראה במקביל לבניית המסגד הגדול בעכו (מסגד אל ג'זאר). חשיבותו נובעת לא רק מיופיו ומאיכות הבנייה שלו אלא גם ממיקומו המרכזי בעיר ומתפקידיו התרבותיים והחברתיים השונים. החמאם עבר שינויים מועטים במהלך השנים (הוחלפו בו אלמנטים, נפתחו פתחים חדשים) וניתן להגדירו כמבנה חד-תקופתי. יש הסוברים כי ג'זאר בכבודו ובעצמו היה האדריכל, המהנדס ומפקח הבנייה של שני המבנים הללו.
המבנה שימש כחמאם פעיל עד לקום המדינה. משנת 1954 עד שנות ה- 90 של המאה העשרים שימש המבנה כמוזיאון עירוני, ומאז הוצג לקהל כחלק מסיור תיירותי במצודה ובסביבותיה.
החמאם נבנה, על פי ההשערות, על גבי בית מרחץ מן התקופה הצלבנית. קירותיו הצפוני והמזרחי ממוקמים מעל קירות במפלס התת-קרקעי, הצלבני, כך גם הסמטאות הצפונית והמזרחית  הגובלות בחמאם נמצאות מעל רחובות תת-קרקעיים צלבניים. חפיפה מבנית בין המפלס הצלבני למפלס העות'מאני מוכרת גם בסראייה ממזרח ובמצודה מצפון.
חלקו המזרחי של החמאם נבנה ככל הנראה בתקופה מוקדמת יותר, טכנולוגיית הבנייה בו שונה (הכניסה היום, המחסנים ומאגר המים). השימושים במבנה מסודרים על פי רמת הטמפרטורה בחללים:  חצר פתוחה; חדר המלתחה לקיץ אזור למנוחה ומפגש חברתי, עם חלונות פתוחים משלושה כיוונים; המסדרון אזור מעבר לחלקים המחוממים של החמאם; חדר המלתחה לחורף אזור למנוחה ולמפגש חברתי בחורף, מחומם מעט עם חלון אחד; החדר הפושר אזור רחצה מחומם עם חדרים לרחצה פרטית; החדר החם אזור רחצה חם מאוד עם אדי סאונה, שגם בו חדרים לרחצה פרטית; תנור ההסקה אזור האש ואדי המים המחממים את רצפת החדרים ואת החלל.
בין השנים 20032000 רשות העתיקות ביצעה במבנה עבודות שימור שכללו: הסדרת פתחים בחזית המערבית, טיפול בחדר החם שכלל את זכוכיות הגג, ניקוי והחלפת לוחות שיש, וניקוי בחדר הפושר.
בתחילת שנת 2003 החל פרויקט פיתוח מוזיאון חוויתי להמחשת חיי היום-יום של תושבי עכו בתקופה העות'מאנית. עבודות השיפוץ כללו הכנסת תשתיות חשמל חדשות, תוספות בנייה (בעיקר בחצר), פריצת פתחים חדשים ועוד. העבודות בוצעו על ידי החברה לפיתוח עכו העתיקה ובליווי תחום שימור.
חלקנו בשימור המבנה התמקד בחלק מהמרכיבים הדקורטיביים והארכיטקטוניים שלו. פעולתנו נערכה במהלך עבודות השיפוץ והופסקה עם פתיחת המקום למבקרים. התערבותנו היתה בעיקר בחלל חדר המלתחה לקיץ ולא התייחסה אל מכלול בעיות השימור הקיימות במבנה כפי שנסקרו בשנת 2000.
 
 
טיפול באלמנטים דקורטיביים
 
אריחי קיר
קירות החמאם מעוטרים באריחי קרמיקה מצוירים מסוגים שונים ובאיכויות שונות. במהלך השנים אריחים אלו עברו טיפולים שונים והשלמות, לרוב נעשה שימוש באריחים חדשים בעלי עיטור שונה כדי להשלים אריחים מקוריים חסרים. היום נותרו מעט אריחים מקוריים לצד מגוון רב של השלמות. מרבית הבעיות השימוריות הן תוצאה של הזנחה ממושכת ושל תחזוקה לא מקצועית.
איתרנו חמש בעיות עיקריות, שלהן התאמנו טיפול שימורי:
1. חוסר אריחים (או חלקי אריחים). בעיה זו טופלה בעבר באופנים שונים: הושלמו אריחים בסוגים שונים מהמקור או באריחים דומים ללא התייחסות להמשכיות הציור; הודבקו תצלומי אריחים במקום החסרים, הצילומים לרוב כהים מדי והנייר התנתק עם הזמן מהקיר; נעשו השלמות בטיח צמנטי.
2. ניתוק אריחים מהקיר באופן חלקי או מוחלט.
3. סדיקה ושבירה של אריחים בעיקר באזורי שוליים.
4. מישקים ריקים או מלאים בטיח צמנטי שיושם בצורה גסה.
5. בעיות בשכבת הזיגוג של האריח: סדקים ולקונות; שכבת זיגוג בעלת פני שטח מחוספסים ועמומים (נראה כי שכבת הזיגוג של האריחים המקוריים עברה שינויים כתוצאה מריאקציה כימית. אריחים אלו קשים יותר לניקוי כיוון שיש ללכלוך אחיזה טובה יותר על פני השטח המחוספסים); התגבשות מלחים מתחת לשכבת הזיגוג הגורמים להינתקותה; נתזי צבע, סיד וטיח צמנטי משיפוצים קודמים, אבק ומלחים על פני השטח.
 
הטיפול התמקד כאמור בחדר המלתחה לקיץ. ערכנו פיילוט להשלמת אריחים חסרים בטיח מצויר.
שלבי העבודה היו:
א. פירוק הצמנט ומילוי חללים בחומר מליטה על בסיס סיד בארבע שכבות.
ב. יישום שכבה עליונה בחומר על בסיס סיד וחול שיש. השכבה יושמה בעובי של 2-1 מ"מ והוחלקה בעזרת מסטרינה איטלקית כדי לקבל פני שטח חלקים ואטומים ככל האפשר.
ג. העתקת העיטור שעל אריח סמוך על גבי ניר שרטוט.
ד. העברת השרטוט אל שכבת הטיח המוכנה לציור, יום לאחר יישום הטיח, באמצעות נייר העתקה.
ה. ציור האריח בצבעי מים. אחד האריחים צויר בשחור-לבן והשני בצבעים כדי לראות מאיזו שיטה מתקבלת תוצאה טובה יותר.
ו. פירוק חומר המליטה הצמנטי שהיה בתוך הפוגות והחלפתו בחומר על בסיס סיד.
 
 
עמודי גרניט
בחדר המלתחה לקיץ משולבים ארבעה עמודים פינתיים עגולים התומכים את הכיפה. שלושה מהם עשויים גרניט ואחד בנוי אבן כורכר מסותתת. אנו משערים כי שלושת עמודי הגרניט נוצרו מחלוקה של עמוד אחד גדול שהועבר מקיסריה.
בעיות השימורי בעמודי הגרניט הן: פני שטח מחוספסים, שרידי סיד על פני השטח ובתוך השקעים, חוסר אבן בחלק התחתון של שלושת עמודי הגרניט, השלמת חוסר אבן בחומר על בסיס צמנט ללא התייחסות מספקת לצבע המקורי של האבן. בעמוד הכורכר הדרומי-מערבי המישקים ריקים או עשויים מחומר לא מתאים. כך גם בבנייה באבן סביב ארבעת העמודים.
 
פעולות השימור כללו שלבים של ניקוי והשלמות אבן וכיחולים. 1. ניקוי - הקושי העיקרי בניקוי העמודים היה פני השטח המחוספסים שלא אפשרו ניקוי מכני יעיל. ערכנו שני נסיונות על מנת להגדיר את שיטת הניקוי היעילה ביותר: (א) קומפרס של צמר גפן ספוג במים למשך כחצי שעה, ולאחר מכן ניקוי מכני בסקלפל - שיטה זו נתנה תוצאות טובות אך היתה איטית לניקוי שטח גדול; (ב) קומפרס על בסיסEDTA , אמוניום ביקרבונט, CMC, מים.
 
שלבי העבודה היו:
-      מריחת התערובת על פני השטח
-      כיסוי שכבת התערובת ביריעת ניילון נצמד למניעת התייבשות והתנדפות הכימיקלים
-      המתנה של חצי שעה
-      קרצוף פני השטח בעזרת מברשת סיבים סינטטיים ושטיפה יסודית בכמות גדולה של מים
-      קרצוף אזורים בעייתיים במיוחד במברשת מתכת.
התוצאה לאחר הניקוי היתה משביעת רצון: כ- 90% מנתזי הצבע הוסרו והמראה "הלבן" של  העמודים נעלם.
 
 
ריצוף
זיהינו ארבעה מאפיינים שכיחים של הבעיות ברצפות המבנה:
1. בלייה כתוצאה משימוש - אבנים שחוקות ומתפוררות, שוליים שבורים. אבני הגיר הצהובות נמצאות במצב קריטי במיוחד וחלקן מתפוררות במגע יד. אנו צופים כי בעיית התפוררות האריחים תחריף עם הזמן כתוצאה מנוכחות המבקרים במבנה עד כדי כך שלא ניתן יהיה לטפל בהם אלא על ידי החלפת האבנים המקוריות בחדשות. הזנחת נושא זה תגרום ליצירת מפגע בטיחותי ואסתטי.
2. החלפת לוחות תוך שימוש באבן לא מתאימה.
3. החלפת אבנים מקוריות באבנים חדשות ללא הקפדה על גוון מתאים.
4. המצאות שרידי חומר מליטה צמנטי על פני הריצוף (בפרט באזור המסדרון והשירותים).
ערכנו ניסוי של קילוף שרידי הבטון מהרצפה באיזמל ובשפכטל. ניתן להגיע לתוצאות טובות יחסית באזורים שבהם פני האבן חלקים ושלמים, אולם באזורים בהם האבן אכולה, סדוקה ופני השטח לא אחידים, הקילוף קשה ואטי והתוצאות בינוניות בלבד.
 
תשתיות תת-קרקעיות
במהלך השיפוצים היה צורך לפרק ריצוף קיים כדי להעביר תשתיות תת-קרקעיות. חלקנו בתהליך נועד למזער את הנזק לריצוף האבן המקורי. רוב חלקי הריצוף הוחזרו למקומם לאחר התקנת התשתיות, אך היו שנפגעו באופן בלתי הפיך והיה צורך להחליפם.
העברת התשתיות נעשתה בנקודות הבאות:
1. חדר המלתחה לקיץ - מתחת לריצוף ישנה תעלה ששמשה בעבר להעברת צינור המים של המזרקה, ובשלב מאוחר יותר נסתמה בבטון. במסגרת השיפוץ נעשה שימוש בתעלה להעברת צנרת חשמל. הבטון פורק וצינור המים המקורי הוצא. לאחר הכנסת הצנרת, הושלמו החלקים החסרים בלוחות אבן שיש ואבן שחורה, דומים לאלה של הריצוף המקורי (לא עלה בידנו להשיג אבן שחורה זהה למקורית). האבן החדשה מבריקה יותר מהמקורית ולפיכך ניתנת לזיהוי.
2. כניסה לחדר המלתחה לקיץ מכיוון החצר (מזרח) – לצורך התקנת דלת חדשה פורק קטע ריצוף והושלם באבן גיר חדשה, דומה למקור.
3. אזור המסדרון והשירותים - אחת התעלות העוברות מתחת לרצפת החמאם פתוחה במספר נקודות. הפתחים נסגרו בלוחות אבן הנתונים בתוך מסגרת ברזל כדי לאפשר גישה נוחה לתעלה.
4. החדר החם - הרמנו אריחי שיש שלמים והחזרנו אותם למקומם לאחר הכנסת תשתית חשמל.
 
 
 



לצפייה באיורים לחץ על כותרת האיור
מיקום החמאם על גבי תכנית העיר


פרוייקטים נוספים באתר / בעיר
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור באולם האוכל, ה"קריפטה", 2003
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור באולם האומנות ("גרנד מוניר")
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור באולמות 7 ו- 8, 2003
 המרכז ההוספיטלרי - שימור שרידי טיח צלבני ברחוב הדרומי, 2003
 המרכז ההוספיטלרי - פעולות שימור בשנת 2003
 חומת היבשה המזרחית - שימור תאי המשמר
 חמאם אל-פאשה - שימור מזרקה
 המרכז הבינלאומי לשימור ע"ש העיר רומא - שימור המבנה ושיקומו
 מרכז המסדר ההוספיטלרי בעכו העתיקה - עבודות שימור באולם האומנות


site built by tetitu
 קרדיט