spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

פרוייקטים


תל בית ירח
שימור בכֶּרֶך העזוב על שפת הכנרת
שם המזמיןנתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה
מבצעים משמר אילן מזרחי
ארכיאולוג גלעד צינמון
 
על שפת הכנרת סמוך לשפך הירדן ניצב תל בית ירח, הוא הַכֶּרֶךְ שעליו כתבה רחל המשוררת. בתל נחשפו שרידי חומות, אסמים ייחודיים הקרויים בית המעגלים, מבני מגורים ובית מרחץ, כנסיה וארמון אומאי.
 
שרידי נוף התרבות נטועים במקום עם עצי תמר ואקליפטוסים גבוהי קומה ואלפי ציפורים המקננות בהם. מהתל יש תצפית ייחודית המשקיפה אל בקעת כינרות והגולן. למקום נקשרו סיפוריהן של דמויות מופת מראשית המפעל הציוני.
 
תל בית ירח הוא גן לאומי מאושר. למרות מיקומו על ציר תיירות, סמוך לשביל ישראל ולשביל סובב כינרת, התל היה לעזובה והממצאים הארכיאולוגיים שבו בלתי נגישים למבקרים.
 
בחודש יולי 2017 החלה רשות העתיקות לקדם מיזם שימור באתר, במימון חברת נתיבי ישראל ורשות הטבע והגנים, ובשיתוף פעולה עם המועצה האזורית עמק הירדן והמשלחת הארכיאולוגית של אוניברסיטת תל אביב לבית ירח. בשלב ראשון נערכה פרוגרמה לשימור האתר במטרה להסיר סכנה מהשרידים העתיקים, ובכלל זה, לבצע פעולות שימור ופיתוח ולהנגיש את התל לקהל.
 
פעולות השימור החלו בחודש פברואר 2018. כדי להעריך את מצב ההשתמרות של שרידי המבנים, נעשו תחילה עבודות גיזום ועקירת צמחייה בכל חלקי האתר. הדבר אפשר את תכנון השימור והפיתוח בהתאם למצב ההשתמרות של השרידים, וכן את ביצוע עבודות השימור באתר בארבעה מוקדים.
 
 
 
תכנון: עידו רוזנטל
ביצוע שימור: רשות העתיקות, מינהל שימור; צוות בראשות משמר אילן מזרחי; עופר אייל, נילי אסולין, יאנה ויטקלוב, שמרית רוטמן וסיוון שריר (משמרים)
ליווי ארכיאולוגי: רפי גרינברג, אוניברסיטת תל אביב
חינוך והנחלה: איילת לויט כהן
תודות: מכללת תל- חי, המחלקה לקרמיקה; תיכון בית ירח; מלון אחוזת אוהלו, כנרת; רשות ניקוז כנרת; מועצה מקומית עמק הירדן, מחלקת שפ"ע
 
 
שימור מורשת התרבות, מס' 02. ירושלים : רשות העתיקות, תשע"ט-2019.
> לקובץ המאמר (קטלוג ספריית רשות העתיקות)



site built by tetitu
 קרדיט