spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

פרוייקטים


ירושלים
העיר העתיקה
שימור כנסיית סנטה מריה של האבירים (הכנסייה הגרמנית)
שם המזמיןהרשות לפיתוח ירושלים
משךפברואר 2009
מבצעים יבגני איבנובסקי
אדר' מרקוס אידלקופ
עליזה ואן-זיידן
שירן סבאג
 
 
כנסיית סנטה מריה של האבירים (St. Mary of the Knights; St. Maria Alemannorum) נבנתה בשנת 1143 במתכונת בסיליקה, על ידי תנועת אבירים גרמנים. היא נבנתה במתחם שבו גם בית חולים ואכסניה (איור 1). המתחם זוהה לראשונה בסקר הבריטי של ארץ ישראל (1869-1867). בשנת 1968, עם שיקום הרובע היהודי, זכה האתר לשיקום.
 
שרידי הכנסייה מצויים ברובע היהודי, סמוך למדרגות המובילות מהרובע לרחבת הכותל (איור 2). אתר הכנסייה הוא אחד מ-20 אתרים המוכרזים 'מונומנטים', ומיועדים לשימור על פי תכנית המתאר החדשה לעיר העתיקה (10276 בהכנה). כחלק מתכנית שימור המונומנטים בעיר העתיקה ותחזוקתם, החלו בפברואר 2009 עבודות שימור לייצוב שרידי הכנסייה (איור 4, 3) ולהסרת סכנה.
 
מידותיה של הכנסייה 20*12 מ' ובה אולם תווך ושתי סיטרות. שלושת מרחבי הכנסייה מסתיימים במזרח בשלוש אפסידות עגולות למחצה. חלון האפסיס המרכזי רחב ונמוך (1.2*1.5 מ'). החלונות מעל האפסידות הצדדיות כפולים (שני חלונות, מעל כל אחת מהאפסידות). בקיר המערבי של הכנסייה קרועים שלושה פתחים: הפתח המרכזי גבוה ורחב, פינות המזוזות מעוגלות בצורת חצי עמוד. הפתח הצפוני והדרומי נמוכים ופשוטים יותר. הפתח הצפוני נבנה על גבי בור מים חצוב. בקיר הצפוני נקבעו ארבעה פתחים שהוליכו למערכת המבנים מצפון. בקיר הדרומי פתח רחב, שחיבר את חלל הכנסייה למערכת המבנים שמדרום. מתחת לשטח האפסידות נמצא מבנה תת קרקעי שגובהו כ-5 מ'. בחלק התחתון של האפסיס הצפוני שרדו פרסקאות.
ביוני 2006 נערך סקר פיזי-הנדסי של מבנה הכנסייה, בהזמנת ישיבת "אש התורה" המחזיקה בנכס. את הסקר ערכו מהנדסת יעל רוזנטל ומשמר יבגני איבנובסקי מתחום שימור ברשות העתיקות. הסקר הצביע על הבעיות במבנה ועל הדרכים המומלצות לטיפול בהן.

 
פעולות השימור כוללות:
ייצוב קירות, פירוק של קטעי קירות נטויים והרכבתם מחדש, איטום ראשי קירות ומילוי מישקים בחומרי מליטה על בסיס סיד. עם פעולות השימור יוסדר מסלול מבקרים בכנסייה.


לצפייה באיורים לחץ על כותרת האיור
איור 1. תכנית המתחם (מתוך: Y.Tsafrir ed. 1993. Ancient Churches Revealed. Jerusalem. p. 140)

2. החזית המזרחית של המפלס התחתון

3. שרידי הכנסייה, מבט למזרח

4. שרידי הכנסייה, מבט למערב


פרוייקטים נוספים באתר / בעיר
 הרובע היהודי בעיר העתיקה - שימור אלמנטים במוזיאון ההרודיאני
 הרובע היהודי בעיר בעתיקה - בית כנסת החורבה - סקר פנים המבנה
 העיר העתיקה - שימור ושיקום החומות
 העיר העתיקה - כלי עזר לתכנית אב


site built by tetitu
 קרדיט