spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

פרוייקטים


צפת
בית כנסת האר"י האשכנזי
תעוד וסקר מבנה בית הכנסת
שם המזמיןהמנהלה לפיתוח תשתיות ותיירות, צפת
משךמאי-יולי 2003
מבצעים אדר' אמיר פרוינדליך
אורית סופר
בית כנסת האר"י האשכנזי בצפת נמצא בלבו של הרובע היהודי, ממערב לכיכר המגינים וצמוד למעלות גורי האר"י.  חצר בית הכנסת ופתח הכניסה, כרבים מבתי צפת, פונים מערבה אל הרי מירון ואל קבר רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י). עמוד משואה בחצר בית הכנסת פונה אל הקבר ומסמל את הקשר בין צפת לבין הילולת רשב"י בל"ג בעומר.
האר"י – האלוקי ר' יצחק לוריא אשכנזי, הוא אבי תורת הקבלה הלוריאנית. לאחרונה הועלתה סברה כי בית הכנסת נבנה ע"י עולים ספרדים מיוון לפני הגיעו של האר"י לצפת בסוף המאה ה- 16, ולא כפי שהיה נהוג לחשוב כי האר"י ותלמידיו נהגו לצאת לקבל את השבת בחלקה זו טרם הקמת בית הכנסת – "חקל תפוחין קדישין".
 
מטרת העבודה היתה תעוד וסקר פיזי של האתר כבסיס לתכנון השימור.
המבנה המקורי נפגע משני רעשי אדמה, בשנת 1759 ובשנת 1837. האחרון ככל הנראה החריב את בית הכנסת. עדות לכך אנו מוצאים בחזית המאוחרת שנוספה למבנה בשנת 1857.
מבנה בית הכנסת הוא ספרדי טיפוסי. הוא מחולק לתשע שדות של קמרונות צלב. שדה הקמרון המרכזי מודגש באמצעות ארבעה עמודים ובו נמצאת התיבה.
חזיתות בית הכנסת השתמרו במצב כללי תקין, למעט מפגעים נקודתיים כתוצאה מתהליכי בליה והרס טבעיים ופעולות תחזוקה שגויות. פנים המבנה מתוחזק באופן שוטף.

החזית המערבית

החזית המערבית היא חזיתו הראשית של המבנה. משולבים בה פרטי אבן ומזוזות המעוטרות במוטיבים מן הצומח ומהחי האופייניים לאזור ולתקופה. מעל פתח הכניסה מוצבת כתובת הקדשה ובה ציון שנת הקמתה. תהליכי בליה והרס פעילים בחזית ובפרטי האבן המעוטרים, שחלקם ניזוקו באופן בלתי הפיך. קיים ערך רב לשימורה של החזית ולשימור אבנים מקוריות באתרן. המלצנו לכן להשיב לחזית את פרטיה האדריכליים המקוריים: דלת הכניסה, תאורת הרחוב ופרטי הנגרות.

באתר נעשה פיתוח כחלק מפעולות שיקום של סמטת נג'ארה. החצר גודרה מחדש, נבנו פרגולה וקשת מצפון, ונערכה פעולה לייצוב עמוד המשואה. ראוי לבחון מחדש את פעולות הפיתוח והשיקום העירוני מתוך תפיסה שימורית של מבנה בית הכנסת וערכיו.
בית הכנסת משרת קהילת מתפללים קבועה, עולים לרגל ומבקרים. ישנו ועד שדואג לניהול האתר ולתחזוקתו השוטפת. המלצנו לשלב את הוועד בתהליך קבלת ההחלטות הנוגעות לשימור המבנה וסביבתו הקרובה. כמו כן, לקיים כבעבר טקסי מועדים וארועים שונים במקום כמו חתונות, בר ובת מצווה וכמובן לציין את הילולת רשב"י בל"ג בעומר.
 


לצפייה באיורים לחץ על כותרת האיור
1. תכנית כללית של בית הכנסת.

2. מפה עירונית. בצהוב - הרובע היהודי, באדום - בית הכנסת.

3. החזית המערבית של המבנה.

4. שחזור גרפי של החזית המערבית.


פרוייקטים נוספים באתר / בעיר
 גן המצודה - תעוד מצודת צפת


site built by tetitu
 קרדיט