מטרת הפרוייקט היתה לשמר קטעים מרצפת פסיפס שמקורה בכנסייה/מנזר באל-מכר, לצורך הצגתה במרכז הבינתחומי, הרצליה.
הפסיפס מאל-מכר, שנחשף בשנת 1964 על ידי יהודה בן-יוסף מטעם אגף העתיקות, עיטר רצפה של כנסייה/מנזר מהתקופה הביזנטית. בשנים 1979-1978 נותק הפסיפס מאתרו מסיבה לא ברורה על ידי וידל מאגף העתיקות, וחלקי הפסיפס נוצקו על לוחות בטון. פסיפס רצפת האולם, העשויה דגם של מעגלים משתלבים, מוצגת היום בכניסה לאגף הנוער במוזיאון ישראל, ואילו חלקים מרצפת המסגרת, המעוטרת בדגם של מדליוני עלי אקנטוס מאוכלסים בבעלי חיים, שמורים במחסני רשות העתיקות בבית שמש.
שני החלקים שהוכנו לתצוגה עבור המרכז הבינתחומי, הרצליה, מקורם בשני קצותיו של פסיפס המעגלים המשתלבים. הגדול מביניהם הורכב משמונה לוחות מעוטרים בדגם מתומנים משתלבים, ממוסגר בדגם פרחים, שהיה צמוד לפסיפס האולם מצד אחד. השטיח השני, שהיה צמוד לשטיח האולם מצדו האחר, הורכב משני לוחות, ובו כתובת יוונית בטבולה אנסטה (טבלת אזניים). תרגום הכתובת היוונית: אלוהים עזור לכפר זה בהגשמת נדרו של יוליאנוס (Ovadia 1987).
כדי לאחד את חלקי הפסיפס, פרקנו את תשתית הבטון, יצקנו תשתית חדשה וקלה יותר וחיברנו את החלקים למשטח אחיד.
תהליך העבודה
- הדבקת פני לוחות הפסיפס בבד.
- פירוק יציקות הבטון מגב כל לוח פסיפס.
- הנחת חלקי הפסיפס על משטח יציקות כאשר פני הפסיפס כלפי
מטה.
- הכנות ליציקה החדשה: קביעת המסגרת, מילוי חול, שכבת
הפרדה מסיד על גב הפסיפס.
- יציקת תשתית חדשה: מריחת תערובת אפוקסי על גב הפסיפס,
הדבקת מסגרת אלומיניום ובד סיבי זכוכית על גב הפסיפס.
- לאחר התייבשות היציקה ניתן להפוך את הפסיפס כשפניו כלפי
מעלה, לקלף את הבד מפני הפסיפס ולסלק את שכבות ההכנה.
- עבודה על פני הפסיפס: נקוי והשלמת הרווחים בין הפנלים
באבני פסיפס (טסרות).
- הכנה לתליית הפסיפס: הרכבת ברזלי תלייה על מסגרת
הפסיפס ועל קיר התצוגה.
- הובלת הפסיפס למקום התצוגה ותליית הפסיפס באולם
התצוגה.
- חיבור באבני פסיפס (טסרות) בין חלקי הפסיפס הגדול,
שכאמור הורכב משני שטיחים נפרדים.
- ניקוי סופי ומריחת חומר הגנה.
הנחיה לטיפול בממצא. תחזוקה שימורית של הפסיפס המוצג תבוצע על ידי משמרים מקצועיים בלבד. אין לנקות את הפסיפס או למרוח עליו כל חומר.
שני הפסיפסים מוצגים בבניין אריסון-לאודר במרכז הבינתחומי, הרצליה.
מקורות
Ovadia A. and R. 1987, Mosaic Pavements in Israel. Rome.