spacer
spacer
spacer
spacer
שימור חומות ירושלים
קורס שימור בארכיאולוגיה
התעדה למשמרים
New Integrated Knowledge based approachs to the protection of cultural heritage from Earthquake-induced Risk

מאמרים


שיקום ארכיטקטורה מסורתית ים תיכונית, כנס דיר חנא


מבוא - כנס דיר חנא בנושא שיקום ארכיטקטורה מסורתית ים תיכונית

תוכן עניינים

ברכת ראש המועצה המקומית דיר חנא

דבר מנהל תחום שימור ברשות העתיקות

פרויקט רהבימד - שיקום ארכיטקטורה מסורתית ים תיכונית, 2004 – 2007

"שיקום ונוף" - סמינר לפקרה (Lefkara), קפריסין

"שיקום ופעולה חברתית" - סמינר מרקש, מרוקו

רשימות על היבטי השיקום הפיזי

שיקום חברתי – בין הרשויות לבין האזרח: המקרה של עכו

השיקום מהיבט כלכלי – תיירותי

חסמים בפני שיקום המורשת הערבית הבנויה בישראל

עכו העתיקה - פיילוט שיקום מבני מגורים בגוש 10

הדר הכרמל - החייאה עירונית, שימור וקהילה

דיר חנא – הגלעין ההיסטורי של הכפר
"שימור ומלאכות מסורתיות" – סמינר קהיר
אדר' רם שואף


 
בפברואר 2006 התקיימה הסדנא השנייה של פרויקט רהבימד בעיר העתיקה של קהיר. הסדנא עסקה בקשר שבין שימור לבין מלאכות מסורתיות. בין הפרויקטים שהוצגו בפנינו בלטו במיוחד שניים אשר מחברים בין שימור, מלאכות מסורתיות והיבטים של שיתוף ציבור.

בית ספר למלאכות מסורתיות. הפרויקט הראשון היה יוזמה של אסאד נאדים דוקטור לאומנות שהקים בית-ספר לעבודת עץ מסורתית. בראשיתו היה בית הספר מיועד לבנים בלבד ומנה מספר מצומצם של תלמידים, כיום מונה בית הספר כ- 600 תלמידים ותלמידות ועוסק במלאכות מסורתיות נוספות. בוגרי בית הספר אינם עוזבים אותו אלא הופכים להיות חלק מהמוסד, אם כסגל הדרכה או כעובדים שכן בית הספר הוא גם מפעל לייצור עבודות עץ כגון משרביות.

בית הספר נמצא בשכונת דארב אל-אחמר. שכונה זו, כמו מרבית שכונותיה של העיר ההיסטורית, סובלת מהזנחה רבת שנים. כחלק מיוזמתו של ד"ר אסאד נאדים לשימור המורשת המקומית גוייסו משאבים לשיקום הרחוב בו נמצא בית הספר. על-פי המתודה אותה הוביל, קומות הקרקע של המבנים שומרו על פרטיהן ואילו הקומות העליונות נבנו מחדש ברוח הבנייה המסורתית. התוצאה שהתקבלה היא הומוגנית מאוד, רוויה משרביות עץ בבנייה מסורתית. בית סיחאיימי מהווה את גולת הכותרת של הפרויקט ברחוב. זהו בית המשפחה המסורתי הגדול ביותר שנותר בקהיר, הוא שומר בקפידה ומשמש כיום כמוזיאון.
כדי לקרב את הציבור למורשת הבנייה והמלאכות המסורתיות פרסמו הד"ר ורעייתו שני ספרוני ילדים בהם סיפורם של בעלי המקצוע החיים בעיר ההיסטורית וכן פרטי בניין וטכנולוגיית בנייה מסורתיים. הספרונים מעודדים את הילדים לחקור את סביבתם ולהתעניין במורשת החומרית של תרבותם.

שיקום שכונת דארב אל-אחמר. הפרויקט השני הוא שימור ושיקום מונומנטים ורקמות מגורים בעיר ההיסטורית של קהיר. פרויקט זה ממומן ומנוהל על ידי קרן אגא-חאן והוא רחב יותר מהשימור הפיזי של המבנים, של טכנולוגית הבניה ושל שימור המלאכות המסורתיות. ההתמקדות בפרויקט היא בראש ובראשונה בתושבי השכונה, ברווחתם ובקירובם למורשת המקומית. לצורך כך גובשה פרוגמה להעצמה חברתית-כלכלית שמטרתה שיפור סביבת החיים של תושבי שכונת דארב אל-אחמר. בתהליך שיקום ושימור של מספר מבני מגורים בוצע סקר תעוד מקיף שכלל מלבד תיעוד אדריכלי גם תיעוד של אורחות החיים של  דיירי המבנים. בנוסף, צרכי היומיום של הדיירים הוצגו על ידם למנהלי הפרויקט והמתכננים, תכניות השיקום נערכו בהתאם .

הפרויקט נעשה תוך ידוע ושיתוף מלא של הציבור, תושבי השכונה נפגשו עם אנשי המקצוע וקבלו כל מידע על הפרויקט.

קורסים במקצועות הבנייה המסורתית אפשרו לתושבים מובטלים הכשרה מקצועית והשתלבות בפרויקט שימור ושיקום המבנים והמונומנטים בשכונתם. תושבי השכונה הם אלה ששימרו את הצריח של אום אל-סולטאן שעבאן, את החומה האיובית בצידה המזרחי של העיר ההיסטורית, ומבנים נוספים.


site built by tetitu
 קרדיט